Het taalgebruik in de titel laat weinig aan gissen over. We worden met onze branche collectief onderwerpen aan de grootste uitdaging ooit! Alle media-aandacht, lobby’s, protestacties of bezoeken van overheden op sportlocaties ten spijt: het heeft helemaal, maar dan ook helemaal geen zin gehad… De overheid trekt haar eigen plan.
Onze branche ligt op de gril en is in afwachting van goed nieuws. Niets draagt bij een versnelling van het proces op weg naar volledige opening. Ik merk dat ik tijdens dit proces in mijn emoties verschillende fasen heb meegemaakt. Van optimistisch naar boos, van semi-activistisch naar gelaten, alles is voorbij gekomen. Om nu eens te onderzoeken hoe dat sentiment in onze branche is, deden wij vanuit ClubJoy recent een onderzoek naar onder andere het vertrouwen in de toekomst van onze branche. Wat blijkt: bij een onderzoek bij voornamelijk stand alone fitnessondernemers, blijft ondanks alle ellende het overgrote deel positief!
Mentaal uithoudingsvermogen
Ik heb het CIOS in Arnhem gedaan. Bij het vak trainingsleer, onder leiding van de bij ingewijden bekende Hennie Bottenberg, stonden in het theorieboek belangrijke items dubbel omkaderd. Zo ook deze definitie van mentaal uithoudingsvermogen. Het vermogen om de prikkel die dwingt tot het staken van de activiteit zo lang mogelijk te weerstaan. Met andere woorden: wanneer twee sporters met exact dezelfde basis (gewicht, lengte, sekse, trainingsniveau, vetpercentage, VO2-max, spiermassa, etc.) aan exact dezelfde fysieke uitdaging beginnen, waarin ze beiden evengoed getraind zijn, kan het tóch zo zijn dat één overduidelijk beter presteert. Mentaal uithoudingsvermogen zal daarbij doorslaggevend zijn. Waar de één opgeeft omdat de vermoeidheid toeslaat en de geest het van het lijf overneemt, kan de ander deze gevoelens langer negeren, nog even doorzetten en juist daar de slag slaan. Laat dit nu ook van toepassing zijn op de huidige tijd.
Ik stel dat we tijdens de coronapandemie in een wedstrijdje “mind games” terecht gekomen zijn en zie de effecten daarvan op onze branche. Het is weliswaar geen fysieke uitputtingsslag, mentaal is het dat echter wel. Je wordt als ondernemer tot op het bot uitgedaagd en getest. De vraag is: hoe ga jij om met deze tegenslag?
Positiviteit heerst nog steeds
Binnen ClubJoy ontstond de gedachte om eens te onderzoeken hoe de gemiddelde fitnessondernemer kijkt naar de toekomst van onze branche. Is er nog vertrouwen, of is de mentale strijd gestreden en ligt de handdoek al in de ring? Er kwamen 78 reacties op een enquête die wij gehouden hebben onder clubs die werken met de groepslessen van ClubJoy. Daarmee geeft het een redelijk beeld van hoe de stand alone ondernemer kijkt naar de huidige situatie.
Uit het onderzoek blijkt dat 70% van de ondervraagden positief blijft, ondanks alle tegenslagen. Het is iets dat we ook bemerken in onze contacten met afnemers. Overall is de mindset van de gemiddelde fitnessondernemer gewoon positief. We zitten met z’n allen veelal in de “het glas is halfvol modus.” Niet alleen merken we dat uit het intensieve contact met onze achterban, het blijkt ook uit de investeringen die er door ondernemers gedaan worden. Denk bijvoorbeeld aan investeringen in virtual fitness rooms om de trainingstijden te verruimen en daarbij het aanbod te vergroten, zonder directe gevolgen voor personeelskosten. Een best gedurfde stap, met alle onzekerheid van vandaag de dag. Maar wel een keuze die getuigt van lef en vooral ook een positief wereldbeeld!
Gemiddeld 28% ledenverlies
Onder de respondenten is het gemiddelde percentage aan verloren leden tot op heden 28%. Dat aantal is de laatste maanden gestabiliseerd. In de laatste twee maanden is het aantal nieuwe opzeggingen zelfs nihil. De vraag die we niet gesteld hebben is hoe tot dit percentage gekomen is. Zijn het werkelijke opzeggingen (en zijn leden dus helemaal weg), of zitten er ook tijdelijke stoppers bij?
De contacten die ik persoonlijk heb, geven van club tot club een totaal verschillend beeld. Ik spreek ondernemers die slechts 15% werkelijke opzeggingen hebben, maar daarnaast wel een veel hoger percentage tijdelijke stoppers en ik spreek ondernemers die tot wel 40% werkelijke opzeggingen hebben.
Met name de fitnessondernemers die geen compensatie of de mogelijkheid tot tijdelijk stoppen van betalingen hebben aangeboden, krijgen de grootste uitdaging als alles weer volledig open kan. Uit een achterstandspositie 40% leden terugwinnen in korte tijd wordt een helse klus.
Zijn we binnen twee jaar weer volledig op de rit?
Een andere vraag die wij in ons onderzoek gesteld hebben is: hoelang verwacht je nodig te hebben om op het oude ledenniveau terug te keren? Wat denk jij ten opzichte van jouw clubsituatie?
Op deze vraag antwoordt ruim 40% van de respondenten dat zij één tot twee jaar nodig zullen hebben. Een kleinere groep van 22% verwacht dat het herstel langer zal duren, maar denkt daarna beter te gaan draaien dan ooit daarvoor, terwijl 17% van de respondenten verwacht dat het herstel minder dan een jaar zal duren. Dit soort cijfers geven toch ook maar weer blijk van de positieve mindset onder fitnessondernemers.
Bij deze vraag was er slechts één antwoord mogelijk. Respondenten moesten dus aan één item de voorkeur geven. Daaruit blijkt dat ondernemers vooral behoefte hebben aan drie hoofditems:
- Marketingacties om ná de opening maximaal nieuwe leden te kunnen werven (31%).
- Concepten die bijdragen aan een snelle cashflow (27%).
- Inzicht in hoe andere clubs met de situatie omgaan (27%).
De hoogste score is voor mij geen verrassing. Om snel terug te komen op het oude niveau óf om dat niveau te overtreffen, is een goed functionerende marketing KEY.De tweede pijler ligt ook voor de hand. Met acties met een korte looptijd (zomerslank in 6 weken, topfit het strand op, fit ná corona, etc.) kun je potentiële nieuwe leden én bestaande leden een investering laten doen in zichzelf. Als deze acties een korte looptijd hebben, is een men graag bereid een inspanning te leveren én goed te betalen voor resultaat. Als je met deze acties een grote groep mensen kunt bereiken, draagt dat bij aan een snelle en goede cashflow. En dat is wat telt op korte termijn.
Met name de behoefte tot inzicht in hoe anderen het doen is naar mijn mening tekenend voor deze tijd. De kracht van het collectief en de behoefte aan samenwerken wordt sterker ten tijde van crisis. Het bewijs daarvoor wordt bijvoorbeeld geleverd door de VES (Vereniging Exclusieve Sportcentra) die naast NL Actief veel impact hebben gemaakt in hun collectieve aanpak. De acties van VES konden op veel steun rekenen. Het verenigingsgevoel is toegenomen door de crisis.
Als laatste nog een klein stukje PR voor onszelf. We zijn ten tijde van de heersende coronapandemie (hyper)actief geweest voor onze achterban. Met het kosteloos gebruik van FitSnacks.TV (24/7 online en on demand trainen) tot gratis online events, van opleidingsbudgetten naar rechtenvrije muziek voor online lessen en ook nog eens 50% compensatie op de licentiegelden, vonden we zelf dat we wel goed bezig waren. Maar we wilden vooral ook weten hoe onze achterban hiernaar kijkt. Telefonisch, per mail en per post ontvingen we vele leuke en waardevolle reacties. We zijn blij dat er veel waardering is bij onze achterban. We doen het immers niet voor onszelf! Gemiddeld kregen we een 8 voor onze inzet. Een score waar we trots op zijn.Ik wens eenieder een snel herstel toe als we straks weer vol gas kunnen geven. Wij gaan vol voor het uitbouwen van partnership met onze achterban. Ook als je geen zakelijke relatie met ons hebt, ben je meer dan welkom om eens aan te kloppen om te sparren over de situatie.Ook wij zijn vooral positief. Ik verwacht dat juist door deze crisis het gezondheidsbewustzijn is toegenomen en de overheid bewegen meer en meer zal gaan stimuleren. Daar zal ook onze branche van gaan profiteren. Keep up the good work, blijf positief en pak vol energie door. De mind fuck is bijna over. Er komen betere tijden aan, dat staat vast!#wedoenhetsamen
Auteur: Marc Neijland
MARC NEIJLAND is directeur en mede-eigenaar van ClubJoy, Virtual Training Concepts, Start2Move en FitSnacks.TV. Met deze bedrijven worden ruim 1500 fitnessclubs in de Benelux, Duitsland en Zwitserland bediend. Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Stuur een e-mail naar ClubJoy.